Dit schooljaar wordt er gestart met de methode van Rots en Water. Leerkrachten worden opgeleid en de methode wordt daarna geleidelijk aan geïmplementeerd.

Rots en Water is een psychofysieke training waarbij  de ontwikkeling van positieve sociale vaardigheden en weerbaarheid een grote rol spelen. Het Rots & Water-programma richt zich op bewustwording van eigen kracht en mogelijkheden en het vermogen om met andere mensen samen te leren spelen, werken en leven in een veranderende, multiculturele samenleving. (Gadaku Institute / Rots en Water NL;)
 
Rots en Water programma kent vier thema's:
  • Zelfbeheersing
  • Zelfreflectie
  • Zelfvertrouwen en
  • In actie kunnen en durven komen 
Deze thema's worden verbonden door vier rode draden :

1) Het leren gronden (stevig en ontspannen staan), centreren (adem in de buik) en richten van de aandacht/focus.(uiterlijk focus, later transformerend naar een innerlijk doel)

2) De ontwikkeling van de gouden driehoek: lichaamsbewustzijn-emotioneel bewustzijn-zelfbewustzijn.
3) De ontwikkeling van fysieke communicatievormen als basis voor de ontwikkeling van andere, meer verbaal georiënteerde, vormen van communicatie.  
4) Het Rots & Water concept. De harde, onwrikbare rotshouding versus de beweeglijke, verbindende waterhouding.
Dit concept kan op verschillende niveaus worden ontwikkeld en toegepast: op fysiek-, mentaal- en sociaal- niveau.

Levenskunst is het vinden van een balans tussen rots- en waterkwaliteiten, tussen samengaan met anderen en het vinden van een eigen weg, vasthoudend aan eigen overtuigingen en gevoel.

Meer informatie klik HIER.
#

Wij

Jij

Ik

De boom van de 7 gewoonten

Ik leer vanuit vertrouwen
Ik leer vanuit eigenaarschap
Leren leren, Leren leven
  1. Houd de zaag scherp

    Ik zorg dat ik in evenwicht blijf

  2. Creeer synergie

    Ik zoek naar noe we het samen kunnen doen

  3. Eerst begrijpen, dan begrepen worden

    Ik luister voordat ik praat

  4. Denk win-win

    Ik zoek het voordeel voor iedereen

  1. Belangrijke zaken eerst

    Ik maak eerst de belangrijke taken en ga dan spelen

  2. Begin met het eind doel voor ogen

    Ik maak een plan

  3. Wees proactief

    Ik maak mijn eigen keuzes